AE-medlemmen Marianne Eriksson berättar om internationella strategier och aktuella projekt

I en serie intervjuer presenterar vi ACCESS EUROPA-medlemmar och deras internationella arbete. Plattformen ACCESS EUROPA är till för hela kultursektorn och vi kommer möta exempel från olika konstnärliga branscher. Först ut är Dans i Värmlands verksamhetsledare Marianne Eriksson som bland annat berättar om hur hon utvecklar dansområdet och hur hon arbetar internationellt.
Dans är en av de konstområden som är naturligt internationella, samtidigt som den är en lillasyster kulturpolitiskt och strukturer har utvecklats först på senare år (som bekant var dansen inte en del av kulturpolitiken från 1974). För arton år sedan fick Marianne Eriksson uppdraget att utveckla, stärka och samordna den konstnärliga dansen, som Värmlands första danskonsulent. Då var förståelsen för dans som ett yrke och konstnärligt uttryck inte särskilt utbrett. Marianne fick svara på frågor från rektorer som ”hur ska vi få våra killar i åk. 9 att ta på sig trikåer?”. Det har hänt en hel del i Värmland sedan dess.

Hur har ni tänkt kring den internationella dansfestivalen Abundance som går av stapeln i Karlstad den 5-7 september 2013?

Vi vill väcka nyfikenhet för dans på en internationell nivå som inte finns i Karlstad. Därför visas allt ute i det offentliga rummet. För att sänka tröskeln ytterligare för publiken så är allt dessutom gratis. Publiken kommer att möta de unga och nya. Här är det inte de mest etablerade kompanierna som kommer.

Vi vill också skapa en mötesplats för danskonstnärerna som kommer. På flera sätt försöker vi att skapa en attraktiv miljö att komma till. Det blir ett stort välkomstparty och sista dagen tar vi med alla deltagare på en resa i Värmland där vi äter och umgås. Det kommer finnas möjlighet att delta i workshops på plats. På en öppen scen ska deltagarna kunna prova nya samarbeten och möten. För de dansare som kommer som inte är en del av programmet innebär det också en scen att visa upp sig på.

I år kommer det 85 deltagare ifrån 19 länder. Sedan starten 2004 har vi tagit emot deltagare från hela världen. Många länder återkommer, som Holland, England, USA, Ryssland, men om man räknar varje land en gång så blir det 41 länder.

Hur arbetar ni med det internationella i dansfestivalen?

Varje år får vi ett internationellt nätverk som kommer med våra medarbetare. Danskonstnärer har ofta redan ett stort internationellt nätverk genom utbildningar eller arbete i andra länder, ofta är man 10-15 olika nationaliteter i en klass och då ska man komma ihåg att varje student dessutom har sina egna kontakter.
Den konstnärliga ledningen består i år av ett team med tre konstnärer med olika ingångar till dansen. Christoffer Engdahl är utbildad i Frankrike och Laban i London, samt på ett engelskt universitet där han i sitt forskningsarbete skapade ett socialt nätverk av dansare, som även det är internationellt. Tanja Tamminen har sin utbildning från Iwansson i Tyskland och Håkan Mayer har varit aktiv som dansare och koreograf sedan början av 80-talet. Han har varit anställd på Kungliga Operan och arbetat med koreografer som Per Jonsson, Kvarnström, Birgit Cullberg mfl..
Vi ser till att nå ut till tidigare deltagare. Förra upplagan av Abundance hade över 100 deltagare från många olika länder och svenska grupper har många gånger internationella dansare.
Inför inbjudan till Abundance 2013 bad jag även ACCESS EUROPA-medlemmarna om hjälp med spridning till sina internationella kontakter.

Hur är festivalen organiserad och vem finansierar den?

Festivalen är en del av Dans i Värmlands verksamhet. Vi har en projektledare, Ulrika Lassing och ett antal personer med olika ansvarsområden, men ingen av oss jobbar heltid med Abundance. Under genomförandet är hela personalen engagerad plus en rad samarbetsparter och volontärer. Budgeten ligger på 1,2-1,4 miljoner och då är inte arbetet vi gör i ordinarie tjänster eller projektanställningar, eller samarbetsparters insatser inräknat. Finansieringen kommer dels från Region Värmland och Karlstad kommun. Abundance är också en del av ett treårigt projekt med stöd av Kulturrådet – Dansplattform Värmland som syftar till att få fler arrangörer av professionella dansföreställningar. En viktig del i finansieringen och även för det lokala engagemanget är våra samarbetspartners. Dessutom söker varje deltagande danskompani finansiering i sitt hemland. De får boende och omkostnader på plats, men inte resa hit och ingen ersättning.

Vilka är dina prioriteringar när det gäller Dans i Värmlands internationella arbete?

Man lär sig så mycket av att ta del av vad andra gör. Det ger nya perspektiv. Det utvecklar vår verksamhet. och berikar så småningom det kulturliv som vi har här. Genom arrangemang blir de internationella influenserna också synliga för en publik.

Det är sällan det man tror man ska få utbyten kring som berikar. Man får andra perspektiv än man förväntade sig. I Colombia, där vi gjorde ett utbyte 2004, var det inte just dansen utan hur samhället såg ut som gjorde intryck: patriarkatet, hur kvinnan hyllas, de gigantiska dansfestivalerna, all glädje samtidigt som vardagen präglas av osäkerhet – varje dag sker det mord och kidnappningar. Dans i skolan hos oss handlar mycket om att uttrycka sina känslor och att berätta. I Colombia upplevde vi att man inte tog vara på denna kraft och möjlighet när man arbetade med dansen i skolan, något vi tänkte, utifrån vårt perspektiv, att man borde. Vi förstod senare att dansens funktion i ett samhälle med mycket våld och osäkerhet kanske var att vara en nödvändig frizon från detta.

För att få ett djupare utbyte, där man verkligen får med sig andra och oväntade perspektiv tror jag det krävs att personen som leder gruppen har en ingång i landet. Och att jag som reser vill lära mig någonting av kulturen. Under ett två veckors utbyte i Ghana leddes vår grupp av en professor som också var utvecklingshövding i två byar dit han tog oss. På väg hem från resan blev jag ganska överraskad. På flygplatsen mötte vi personal från Sida som hade varit där i flera år men fortfarande hade inställningen att ”vi ska komma och hjälpa dem”:

Dansen som område har internationella nätverk naturligt, finns det något område som du saknar kontakter inom?

Ja, det är ganska lätt att få internationella kontakter inom dansområdet. Vill man rigga något så är det ganska enkelt. Men om man ska rigga ett europeiskt projekt så behöver man veta var man skulle vända sig för att hitta verksamheter som har mandat att fatta beslut ekonomiskt. Det är svårt att veta vilken status och möjligheter en viss partner har. För att vara med i ett EU-projekt krävs det att man har god likviditet och kan ligga ute med pengar.

Jobbar du med något europeiskt projekt just nu?

På Dans i Värmland gör vi sedan 1999 något som kallas för Drömsommarjobbet. Gymnasieelever får söka sommarpraktik som dansare. I år får 20 unga dansare under fyra veckor tillsammans med koreografen Kirstine Ilum, en koreografassistent, en kompositör och två produktionsassistenter, en inblick i yrket som dansare. Jag undersöker möjligheten att göra Drömsommarjobbet till ett europeiskt projekt. Vid två tillfällen på ACCESS EUROPAS medlemsmöten har jag passat på att fråga om tips och erfarenheter kring bland annat att jobba med volontärer. Flera medlemmar hade tips på personer och organisationer och annan respons och mejlade mig.
I dag har vi samarbete med fem regioner i Norge och Sverige, men på sikt skulle jag vilja utveckla detta till ett Europeiskt projekt. Då med möjlighet för de som studerar till dansare på Europeiska yrkesutbildningar, att söka praktik inom Drömsommarjobbet.

Inbjudan till Access Europa våren 2017!

Plattformsmöten 2017

Hej igen alla Access Europa-medlemmar! Vi vill påminna Er om att Ni som medlemmar i Access Europa erbjuds medfinansiering  av resa till Stockholm av oss om 500 sek i samband med workshop-dagen på Europahuset 23 februari. Kontakta oss om ni är intresserade av detta erbjudande! För mer information om workshop-dagen, se länk:

https://www.facebook.com/events/179039409248303/

OCH

GLÖM INTE ATT ANMÄLA ER TILL VÅRA PLATTFORMSMÖTEN 16 MARS RESPEKTIVE 27 APRIL! UPPDATERAT SCHEMA FÖR DAGARNA FINNS NEDAN.

Plattformen ACCESS EUROPA är ett forum för internationell omvärldsbevakning, nätverkande och erfarenhetsutbyte i skapandet av internationella projekt. Projektägare och initiativtagare är INTERCULT. Plattformen ger sina medlemmar möjlighet att vara mer aktiva i europeiska sammanhang och att skapa fler framgångsrika projekt genom ansökningar till EUs kulturprogram och andra europeiska och internationella stödformer.

Under våren 2017 organiserar ACCESS EUROPA två plattformsmöten för sina medlemmar och vänner, hos oss på Intercult, Nytorgsgatan 15, ingång Sandbacksgatan 8.

 

Det första mötet äger rum:

1) torsdag 16 mars kl 14-17 med temat Konstnärernas villkor i Europa och deras relation med kulturinstitutioner. Hur ser villkoren och förutsättningarna ut för att jobba som konstnär/kulturutövare i Sverige och Europa idag – och hur bemöter man dessa förutsättningar från institutionernas sida? Vad måste offentligt finansierade kulturinstitutioner uppfylla för att lyckas med sitt samarbete med konstnärer? Hur korresponderar detta uppdrag med konstnärernas villkor, och vice versa? Hur kan konstnärer initiera internationella samarbeten på egen hand, och tillsammans med svenska och europeiska institutioner? Hur kan och bör samarbetet mellan institution och kulturutövare/konstnär se ut i Sverige och Europa – och hur kan det förbättras? Under detta möte är syftet att skapa dialog mellan kulturinstitutioner och enskilda konstnärer för att skapa bättre förståelse för varandras förutsättningar och uppdrag; att stärka befintliga samarbeten och bereda en plattform för att skapa nya.

14.00-14.10 Introduktion och presentation av dagens tema, paneler och talare. Erik Krikortz (dagens moderator) och Iwona Preis, Intercult.

14.10-14.40 Andreas Ribbung och Pontus Raud, grundare och projektledare för SUPERMARKET 2017 – Stockholm Independent Art Fair, och Alice Maselnikova, projektkoordinator. Supermarket Art Fair – Konstmarknaden och utställningsplatser på konstnärernas villkor i Europa. Supermarket är ingen ”vanlig” konstmässa, utan konstitueras snarare av konstnärernas villkor än den kommersiella marknaden. Alice, Andreas och Pontus kommer berätta hur de använder formatet konstmässa för att möjliggöra en stor internationell utställning och deras erfarenhet av stödformer för konstnärsdrivna utställningsrum i Europa.

14.40-14.45 Kaffepaus.

14.45-15.15 Niklas Hellberg från SMartSe berättar om verksamheten och vad de kan erbjuda konstnärer/kulturutövare som är, eller vill bli, verksamma i Europa.

15.15-15.20 Paus.

15.20-15.50 Kulturrådet berättar vad de vill uppnå med sin befintliga kulturpolitik i Sverige och EU, i förhållande till konstnärernas villkor.

15.50-16.00 Paus.

16.00-16.15 Teaterförbundet berättar om FIA och sitt internationella arbete.

16.15-17.00 Avslutande diskussioner med publiken under ledning av Erik Krikortz (Reko, mm.) institutionsledare: Dritero Kasapi (Kulturhuset/Stadsteatern), Bettina Pehrsson (Marabouparken), Daniel Werkmäster (Uppsala konstmuseum) m. fl.

17.00-? Vin och mingel.

Anmäl er här:
https://intercult.wufoo.com/forms/r83ydep01mesjq/

 

Det andra mötet:

2) torsdag 27 april kl 14-17 med temat Vikten av fri kultur i det svenska och europeiska offentliga rummet. Vad händer med de offentliga rummen i Europa? Hur ser kulturpolitiken ut vad gäller kopplingen mellan offentlig sektor och kommersiella aktörer? Existerar fri kultur i Europas offentliga rum? Hur kan institutioner och makthavare skapa förutsättningar för god offentlig konst/kultur – och vad är det? Hur bör institutioner fördela de medel de är satta att förvalta vad gäller kultur i det offentliga rummet? Kan kultur/konst i det offentliga rummet påverka demokrati? Kan kultur skapa förutsättningar för medborgardeltagande i politiska beslut? Kan känslan av tillhörighet stärkas genom att leverera och konsumera kultur i offentliga rum?

14.00-14.10 Introduktion och presentation av dagens tema, paneler och talare. Iwona Preis, Intercult och Jan Rydén (samtalsledare).

14.10-14.40 Jan Rydén pratar om sitt projekt Allborgarrätten (en slags urban form av den mer bekanta ’Allemansrätten’) som rör sig både i en svensk/nordisk tradition och en fransk/europeisk – Le Droit à la ville i Henri Lefebvre’s mening.

14.40-14.45 Paus.

14.45-15.15 Viktoria Nguema och Simon Strömberg från Kulturrådet berättar om regeringssatsningen Äga rum och bidraget Kreativa platser.

15.15-15.20 Paus.

15.20-15.50 Codesign Research Studio visar exemplet ABF-huset och andra arkitektoniska gestaltningar.

15.50-16.00 Paus.

16.00-16.30 Åsa Jungnelius berättar om Residence-In-Nature och Eva Arnqvist om Ett rum med utsikt.

16.30-17.00 Avslutande diskussion med publiken under ledning av Jan Rydén.

17.00-? Vin och mingel.

Anmäl er här:
https://intercult.wufoo.com/forms/r83ydep01mesjq/

Läs mer här:

http://www.intercult.se/accesseuropa/

http://www.supermarketartfair.com

https://aim-production.s3.amazonaws.com/attachments/pressrelease/attachment_swe/21/170112_supermarket_exhibitors.pdf

http://www.kulturradet.se/sv/Kreativa-platser/Om-Aga-rum/

http://www.kulturradet.se/Kreativa-platser/

http://www.statenskonstrad.se/en/konst/konst-hander

https://janryden.wordpress.com

http://smartse.org

http://www.ettrummedutsikt.net/

http://codesign.se/abf-huset/

                

accesseuropa100px

 

 

 

Välkomna önskar alla vi på INTERCULT!

Plattformsmöten vår 2017

Nu är vårens program för ACCESS EUROPA här! Det kommer anordnas två plattformsmöten, ett om konstnärers villkor i Europa och ett som behandlar vikten av fri kultur i det svenska och europeiska offentliga rummet. Här kan ni läsa mer om programmet.

Ny folder: The necessity of culture - 2 Audience

Ny folder (pdf) i serien The necessity of culture - 2 Audience av Chris Torch. Texten är på engelska

9 december: Det europeiska projektets framtid - Migration & kultur

FN:s flyktingorgan UNHCR uppskattade nyligen att 45 miljoner människor befinner sig på flykt på jordklotet. Detta är en exceptionell siffra och en exceptionell situation. Hur ska Sverige, Europa och det globala samfundet bemöta detta skeende? I denna kontext har kulturella möten en nyckelroll att spela. Europa Direkt Intercult arrangerar en heldagskonferens som ska ta tag i dessa frågor tillsammans med kulturaktörer, tjänstemän och politiker, kulturorganisationer och kulturinstitutioner

Europa Direkt Intercult & PA Culture inbjuder till seminarium den 9 november om Audience Development

i samarbete med Baltic Sea Region Strategy (EUSBSR) Policy Area Culture (PA Culture) och Europa Direkt Intercult

TRAINING COURSE November 10: An introduction to audience engagement – building relationships with your audience!

Välkommen till en unik och grundläggande kurs i publikutveckling i Stockholm för kulturorganisationer!

Intercult tar emot praktikanter

Vi kommer att ordna två större evenemang under våren 2017 och har plats för en mycket hängiven praktikant under perioden!

Open call for the 11th Arte Laguna Prize

Save the date! 9 dec 2016 Det Europeiska projektets framtid: Migration och kultur

kl. 10-16 på Europahuset, Stockholm. Intercult / Europa Direkt Intercult anordnar i samarbete med Riksteatern en heldagskonferens på temat Migration & Kultur.

Nästa anhalt för CORNERS - Donostia San Sebastian 2016

Moving communities Idea camp Madrid i mars 2017

The Power of Culture - Kultur och externa relationer

Onsdagen den 7 september hade vi ett mycket intressant och givande halvdagsseminarium med fokus på Ryssland, på Intercults kontor på Nytorgsgatan, med efterföljande trevligt mingel. Temat var ”The Power of Culture – kultur i externa relationer”.

Intercult deltar i nytt projekt: Baltic Audience Links

Save the dates: May 29 - June 1 2017 – Cityscapes

Intercult bjuder in till tre dagar av seminarier, diskussioner och fördjupning i ämnet kultur och stadsutveckling. Arbetsnamnet för hela veckan är Cityscapes.

Seminarium 7 september: The power of culture - kultur och externa relationer

Kan kultur förbättra Europas ställning i världen? En ny EU strategi för kultur externa relationer lanserades under våren 2016. Välkommen till seminarium 7 september 13.30-17.00 på Intercult.

The Necessity of Culture - Democracy av Chris Torch

Chris Torch, Intercults grundare och Senior Associate summerar sina erfarenheter och kulturpolitiska visioner i två skrifter med engelsk text: Democracy och Interculture. Den första har nu kommit ut och finns att ladda ner (med engelsk text)

Följ med Intercult till årets kulturhuvudstad San Sebastian / Donostia!

San Sebastian/Donostia, en av världens bästa matstäder med en av världens finaste stadsstränder. I år även Europeisk kulturhuvudstad med ett digert kulturprogram. Följ med Intercult mellan den 27-30 september för två heldagars kulturevenemang inkl lunch, middag och hotell.

Intercult 20 år

Nyheter från plattformen och samarbetspartnern River // Cities

River // Cities har besökt European Culture Forum 19-20 april och tipsar om utställningar i New York, London och Warsawa.

Rapport om ryska kuratorer på residens i Botkyrka

Vad vinner det lokala samhället på ett internationellt konstresidens? Rapport från samtal i köket i Fittja, Stockholm den 4 maj kl 19.00 med konstnärerna Anna Bitkina och Maria Veits från St. Petersburg.

Europeisk studie om Diversity and Culture

A 72-hour online Jam Session open to everybody!

Varför ska konstnärer och kulturarbetare engagera sig i samhällsdebatten och politiken idag? Delta i 72-timmars jamsession online med andra konstnärer och intellektuella från hela Europa 27-29 april!

Välkommen till Professional Preview av SUPERMARKET – Stockholm Independent Art Fair 2016

Kl 19–24 onsdag 20 april hålls en Professional Preview av Supermarket där du kan få en förhandsvisning av den konst som ställs ut vid Supermarket - Stockholm Independent Art Fair. Anmäl dig här!

Seminarium: Möt Ilia Kuzubov, konstkurator och festivalarrangör från Severodvinsk i Norra Ryssland

Möt Ilia Kuzubov, konstkurator och festivalarrangör i Severodvinsk i Norra Ryssland den 25 april kl 17.00-19.00

Seminarium: "Att knäcka formeln"- Erasmus+ som verktyg för interkulturell dialog

Kostnadsfritt seminarium onsdag 6 april 2016.

Seminarium: Migration, mångfald och kulturhuvudstäder- efter Corners i Europas kroatiska kittel.

Kostnadsfritt seminarium Fredag 10 juni kl 13.00-17.00 med efterföljande Sommarmingel

Kära medlemmar i Access Europa!!

Kära medlemmar i Access Europa!

Världen är fortfarande lite frusen där utanför fönstret men vi ser redan fram emot våren. En hel del spaningar och funderingar har resulterat i ett programförslag som vi hoppas tilltalar många av er.

Det är det som framför allt är meningen med våra plattformsmöten, att dels ta del av ett intressant tema, dels träffa likasinnade från olika delar av vårt stora land, med kultur och Europa som gemensam nämnare.

Liksom tidigare år erbjuder vi dig och dina kollegor möjlighet att lära er mer om nyttan med internationella samarbeten och få inspiration från andra som redan har erfarenhet av deltagande i internationella projekt.

Du kommer att träffa godkända projektägare och njuta av nätverkande.

Det är ju där det uppstår samarbeten.

Access Europa mötena ska vara ett tillfälle att presentera dina idéer, spegla dem mot andra, få inspiration till nya partnerskap och utveckla de som redan finns i din värld. Vi ska anlita experter som kan leda dig vidare till en lyckad projektutveckling.

Vi delar också som vanligt med oss av våra egna erfarenheter av det internationella projektarbetet.

Programmet är under framtagning och under 2016 kommer särskilt fokus att ligga på publikutveckling. Ett brett begrepp som berör inte bara de av oss som arbetar med klassiskt publikarbete utan oss alla i kultursektorn, med alla våra publiker. Vi närmar oss ämnet från olika synvinklar, alla fyra baserade på pågående internationella projektsamarbeten.

  • hur man genom kulturprojekt når ungdomar eller jobbar med vuxnas allmänna lärande;
  • hur man arbetar med kultur som ett verktyg för utvecklandet av relationer med människor i länder lite längre bort, i vårt fall Ryssland
  • vad har ett gäng på många sätt mycket olika konstnärer åstadkommit för att nå lokalpubliken i ett mångfaldigt land som Kroatien
  • vad ska Corners konstnärer göra för att nå lokalpubliken i den spanska staden Donostia

Så här kommer året att se ut, se nyheterna nedan. Boka gärna i kalendern, jag återkommer med mer detaljerat program lite senare via mail, Intercults nyhetsbrev och Access Europas Facebook grupp. Alla möten är självklart kostnadsfria och vi hoppas att du i stället vill ge oss av din tid.

Iwona Preis

Senior Advisor Intercult

och projektledare Access Europa

 

Utlysning till residens i Amsterdam 1 april - 30 juni 2016

Plattformsmöte med Access Europa och EDI-seminarium på Mångkulturellt centrum

Höstens tredje plattformsmöte för Access Europa, som ägde rum den 12 november, handlade om ett mycket aktuellt ämne: mångkultur och mångfald. Syftet med eftermiddagen var att få en bättre förståelse för hur ett mångfaldsarbete kan berika våra kulturinstitutioner

European Culture Forum i Bryssel med Access Europa

Det är blivit dags att anmäla sig till höstens resa till Bryssel, konferensen European Culture Forum den 26-27 november. Varje år ses drygt 20 AE medlemmar i Bryssel för att delta i konferensens program, träffas i pauserna och tillbringa kvällar med gemensamma diskussioner och god mat.

ACCESS EUROPA Plattformsmöte 3-2015 hos Mångkulturellt centrum

Höstens plattformsmöte arrangeras i samarbete med vår medlem Mångkulturellt Centrum i Botkyrka som forskar, utbildar och jobbar med projekt såväl i närområdet som internationellt. Ett spännande arbete som ger många insikter att dela med sig.  Vi har också bjudit in Ida Burén, som i sitt arbete med EU projektet Migrants Cultural Participation har intervjuat och mätt mångfalden på många av landets kulturinstitutioner. Ida kommer att berätta om slutsatserna och om ett öppet mätningsverktyg som projektet har tagit fram. Kan verktyget vara användbart på din egen organisation för att gå vidare i mångfaldsarbetet, såväl internt som med publikutvecklingen?

ACCESS EUROPA Plattformsmöte 2 - 2015 – vi besöker CORNERS Haninge

CORNERS är en interkulturell konstnärlig plattform och ett samarbete mellan konstnärer och kulturinstitutioner från Europas utkanter; Baskien, Nordirland, Balkan, Ukraina, England, Polen och Sverige. Haninge är först ut den 4-17 maj i CORNERS treåriga Europaturné. Projektet bygger på att konstnärer möter och arbetar tillsammans med boende i Haninge. Arbetet kommer att resultera i utställningar och performance på olika platser i Haninge.

ACCESS EUROPA Plattformsmöte 1- 2015 – besök hos Cirkus Cirkör

”Samtalen borde vara intressanta för alla som jobbar med kultur men även för administratörer och t.ex. kommuner, då Cirkör har en stor del av verksamheten kopplad till sina kommunala samarbeten och uppdrag. Sedan är det alltid trevligt att prata, hänga och umgås med likasinnade. (…) Alla parter kommer att vara på plats, och även vår ekonomichef, projektledare, många artister som deltagit i aktiviteter och Anders som VD, så man ska kunna prata om allt möjligt under minglet också.”
 Säger Amy Fee, producent på Cirkus Cirkör och en erfaren EU-projektledare med tidigare erfarenhet från bland annat Dansens Hus i Stockholm.

Anmäl dig till plattformsmöte II - 2015 7 maj kl 13:00-17:00

Anmäl dig till plattformsmöte 1 – 2015 26 mars 13.00–22.00

Iwona Preis till The Baltic House Project Preparatory Meeting i Gdansk

Iwona Preis till konferensen Priority Culture i Tallinn – 13-14 november

ACCESS EUROPA – Inbjudan till plattformsmöte och seminarium om Kreativa Europa och andra möjligheter att söka kulturprojekt!

Anmäl dig till plattformsmöte 19 november 13.30–16.30

Iwona Preis till Dalsland för att presentera ACCESS EUROPA

ACCESS EUROPA – öppen nätverksträff i Göteborg under Bokmässan 25–26 september 2014 – program

Anmäl dig till nätverksträffen 25–26 september

Gästföreläsare till ACCESS EUROPAS plattformsmöte 22 maj: Niels Righolt – en av nordens ledande experter inom publikutveckling

Niels Righolt från danska Center for Kunst & Interkultur är en av Nordens ledande experter inom publikutveckling och vidgat deltagande. Han var tidigare chef på Dunkers Kulturhus och arbetar på internationell nivå bland annat genom EU-projektet Platform for Intercultural Europe. Niels Righolt har sin bakgrund inom litteratur, modern kultur och kommunikation.

ACCESS EUROPA – plattformsmöte 22 maj 2014 – program

Anmäl dig till medlemsmötet 22 maj

Prova-på-anmälan till medlemsmötet 22 maj - för dig som ännu inte är medlem

Gdansk-konferens visar ett brett samhällsperspektiv – Reflektioner av Maria Stålhammar

The Rivers of Opportunities-meeting in Gdansk – A personal review, by Tomas Dahlberg

ACCESS EUROPAS plattformsmöte gästas av expert på Kreativa Europa!

Ta tillfället i akt – förbered din ansökan till Kreativa Europa. Årets första ACCESS EUROPA-möte äger rum på Intercult fredagen den 7 mars. Temat för mötet är programmet Kreativa Europa och vi har bjudit in en erkänd expert inom området, Bénédicte De Brouwer. Bénédicte arbetar som rådgivare på Point Contact Culture Wallonie-Bruxelles och har också varit engagerad i förberedelser för antagandet av Kreativa Europa i EU.

ACCESS EUROPA – medlemsmöte 7 mars – program

Anmäl dig till medlemsmötet 7 mars

Prova-på-anmälan till medlemsmötet 7 mars - för dig som ännu inte är medlem

Anmälan fortfarande öppen till ACCESS EUROPA plattformsmöte 21 november 2013

Programmet för dagen är spikat och det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till årets sista plattformsmöte!

Varför deltar inte politikerna?

Nina Björby (S), ordförande för kulturberedningen Region Västerbotten, var en av få politiker som deltog i European Culture Forum. Vi ville veta hur det kommer sig och ställde därför några frågor till henne: Vad tar du med dig hem från Forumet? Vetskapen om vilka kulturfrågor som nu är viktiga inom EU – exempelvis att "hela Europa" pratar om hur vi ska hitta relevanta sätt att mäta kulturen på vilka finansieringsformer som finns och relationen till publiken/medborgarna. Jag tar med mig nya kontakter – både svenska namn och namn från andra länder. Upptäckte även två personer som jag gärna skulle se kom till Västerbotten och höll föreläsningar;

Stort intresse från våra ACCESS EUROPA-medlemmar att åka till European Culture Forum 4–6/11 – årets största kulturkonferens

Som en del av medlemserbjudandet i vår plattform ACCESS EUROPA ingår att vi är värdar för en studieresa till Bryssel. För andra året i rad lägger vi den resan i samband med kommissionens stora konferens European Culture Forum som förväntas samla ca 1200 personer.

ACCESS EUROPA – årets fjärde plattformsmöte 21 november

Det har blivit dags för årets sista plattformsmöte som hålls på Intercult kl.14.00–17.00. Det är dagen innan kulturkonferensen Det Europeiska projektets framtid som vi hoppas att så många som möjligt kommer att delta i!

Programmet för plattformsmötet i Halland 26/9

Den 26 september träffas ACCESS EUROPA i Halmstad hos vår medlem Daniel Borgman, Region Halland. Plattformsmötet tar del av regionens kulturstrategier och exempel på initiativ som tillåter mötesdeltagare från hela Sverige att se möjligheter till samarbeten på kulturfältet med Hallandregionens kulturaktörer.

AE-medlemmen Marianne Eriksson berättar om internationella strategier och aktuella projekt

I en serie intervjuer presenterar vi ACCESS EUROPA-medlemmar och deras internationella arbete. Plattformen ACCESS EUROPA är till för hela kultursektorn och vi kommer möta exempel från olika konstnärliga branscher. Först ut är Dans i Värmlands verksamhetsledare Marianne Eriksson.

Save the dates! Höstens program

Läs om ACCESS EUROPAS senaste medlemsmöte!

Vi fick besök av generalsekreteraren för det europeiska nätverket Culture Action Europe: Luca Bergamo. Mötet leddes av Chris Torch som är styrelsemedlem i CAE och som följer nätverkets kulturpolitiska arbete de senaste åren.

Läs programmet för ACCESS EUROPAS möte den 14 mars

ACCESS EUROPA plattformsmöte hålls torsdagen den 14 mars, kl 13.00-16.00 på Europahuset i Stockholm. Läs programmet här.

Sista chansen att anmäla sig till nästa plattformsmöte!

Nästa möte kommer att hållas torsdagen den 14 mars, kl 13.00-16.00, på Europahuset i Stockholm. Läs programmet och anmäl dig här.

Slutsatser klara för "European Audiences: 2020 and beyond"

Nu finns en utvärdering klar för "European Audiences: 2020 and beyond" - konferensen som besöktes i samband med ACCESS EUROPAS resa till Bryssel den 16-17 oktober 2012

Forma vårens medlemsmöten

Vi tackar våra medlemmar för första året med Access Europa!

Intervju med en av ACCESS EUROPAs deltagare på studiebesök i Bryssel

Läs en intervju med Sara J:son Lindmark som leder projektet Designlabland. 16-17 oktober 2012 deltog hon i konferensen: European Audiences: 2020 and beyond.

DET EUROPEISKA PROJEKTETS FRAMTID - DEL II hölls den 6 dec 2012

- en konferens om kulturens roll i demokratiutveckling och för samarbete över gränser.

Höstens medlemsresa: European Audiences: 2020 and beyond, i Bryssel

Läs mer om Access Europas medlemsresa till Bryssel 15-17 oktober.

Anmäl dig till konferensen den 6 december!

Access Europas tredje plattformsmöte kommer att äga rum den 5 december 2012 på Europahuset kl.12.30 -16.00. Dagen efter hålls Det Europeiska Projektets Framtid - Del II - en debattkonferens om kultursektorns roll och hur vi kan samarbeta över gränserna; sektoriellt, nationellt, politiskt i det framtida Kreativa Europa. Konferensen arrangeras av Europa Direkt Intercult och Riksteatern den 6 december 2012 på Europahuset.

Tidigare möten: Andra plattformsmötet på Europahuset, 4 okt, 2012

Plattformsmöte 2 hölls den 4 oktober på Europahuset i Stockholm. Här kan du läsa mer och ta del av programmet.

Tidigare möten: Första plattformsmötet på Medelhavsmuseet, 31 maj, 2012

Det första plattformsmötet gick av stapeln med nästa 60 medlemmar och prova-påare på plats på Medelhavsmuseet. Mötet samlade en spännande blandning kulturaktörer...

Programmet för första plattformsmötet

Access Europa hade ett första plattformsmöte och seminarium i Stockholm den 31 maj 2012.

Prova på-erbjudande!

Sista dag för erbjudandet var den 21 maj, 2012. Prova-på platserna blev fulltecknade.

About ACCESS EUROPA and partner requests

Looking for project partners based in Sweden? ACCESS EUROPA is a new platform created by Intercult for the Swedish cultural sector with the aim to increase its members' activities in Europe. We pass on requests for new partners to members on a regular basis.

INTERCULT

Nytorgsgatan 15

116 22 Stockholm Sweden

+46 8 644 10 23

info@intercult.se

MED STÖD AV